Enten man liker det eller ei, så er det fortsatt aktuelt å benytte pressemeldinger. Det snart 100år gamle kommunikasjonsverktøyet er like viktig nå som da. Med en velformulert pressemelding øker man sjansen for at noen i pressen tar tak i pressemeldingen å videreformidler budskapet ditt om et viktig prosjekt, bemerkelsesverdig hendelse, interessant markedsaktivtet eller en spennende produktlansering.
Bli sett og hørt
En pressemelding handler som vi alle vet, i stor grad om å bli sett og hørt. Nøkkelen for å bli sett og hørt ligger i god og tydelig kommunikasjon; og ikke minst kommunikasjon med riktig mottager. Når man i dag sender en pressemelding er det ikke uvanlig å skille mellom såkalt priv. til red. utsendelse og utsendelse i stor skala. En priv. til red. pressemelding går til redaksjonene i de ulike mediehusene, mens en pressemelding i stor skala blir sendt til alt fra partnere, sponsorer, relevante organisasjoner, investorer og influencere, m.m.
Her er noen gode tips
- Omfang
Hver kort og presis. En pressemelding skal aldri være lengre enn en A4 side. - Overskrift og ingress
Sammenfatt innholdet i overskrift og ingress. Dette skal gi mottakeren en kortversjon av historien din. Det er her du fanger mottakeren med de gode hovedpunktene. (Husk: Hvem, hva, når og hvorfor) - Historien
Historien du skal fortelle avgjørende for om du får et napp hos potensielle interessante mottagere. Det er viktig å skape en sammenhengde og spennende tekst. Hva er unikt? Hva skiller deg fra de andre? Husk at historien i pressemeldingen kan få et bredere utslagsfelt enn først anntatt, gjennom søkemotorer og sosiale medier. Mediehusene kan f.eks presentere ulike varianter av historien din. En en ting er alikevel gjennomgående med de alle, om de har behov for å redusere teksten vil de kutte fra bunnen. Pass på at de viktigste poengene kommer frem tidlig i teksten. Media skriver sjelden om ting som kan oppfattes som direkte reklame i sine redaksjonelle saker. La derfor «selvskryt» komme frem gjennom uttalelser fra andre utenfor prosjektet. - Skriv til en målgruppe
Man skal alltid tenke på hvem man skriver til. Hva kan gjøre din historie spesielt interessant for dem? Spør deg selv om hvorfor noen skulle bry seg om historien i pressemeldingen din. - Bruk forståelig norsk
Skriv enkelt og forståelig. Unngå skjulte budskap ved for eksempel intern sjargong, vanskelige ord eller forkortelser. Som nevnte tidligere, vær tydelig. - Involver og engasjer leseren
Det er aldri feil å bruke grafikk for å illustrere poengene dine. Legg også gjerne med linker til nettressurser hvor de spesielt interesserte kan finne mer informasjon. Dette er på ingen måte krav for en vellykket pressemelding. Om det ikke er behov for grafikk eller linker i pressemeldingen gjelder det velkente begrepet «less is more». - Knytt historien mot dagsaktuelle nyheter
Et lite triks som øker sjansen for å fange interessen hos mottakeren er å knytte budskap i historien opp mot noe som er dagsaktuelt i nyhetsbildet. Journalister vil gjerne forfølge egne saker, og det kan være lettere å få innpass dersom du bidrar til dette. - Husk kontaktinformasjon
Kontaktinformasjone er det mest vanlig att inkludere nederst på pressemeldingen. Ta da med kontaktinformasjon til den som kan uttale seg ytterligere om historien i pressemeldingen, med navn, telefonnummer og e-postadresse. - Avslutt med å tydeliggjøre målsettingen
Når du skal avslutte en pressemelding kan det være lurt å fortelle litt om virksomheten din, før du konkluderer og tydeliggjør målet med pressemeldingen. - Bilder
Gode bilder som er relevante til historien i pressemeldingen er smart å sende med. Dette vil øke muligheten for å få omtale. Pass på at bildene du legger ved etterkommer retningslinjene til de som sitter på rettighetene. Eier du eller selskapet du jobber for bildene er dette sjelden et problem.